فوم پلی استایرن ، به عنوان یک مصالح چند منظوره علاوه بر عایق حرارتی ، رطوبتی و صوتی به دلیل استحکام بالا می تواند نقش قسمتی از سازه را ایفا نموده و تاثیر بسیار زیادی در امر سبک سازی داشته باشد ، از اینرو جزو مصالح ساختمانی برتر و مورد توجه متخصصین و کارشناسان امر قرار گرفته است.

استفاده از فوم های پلی استایرن از لحاظ خطر مواجهه با زلزله ، نفوذ گرما و سرما و همچنین جلوگیری از رطوبت ، آلودگی صوتی ، کپک زدگی ، نفوذ حشرات و موش باعث آسایش خیال ، مطلوبیت فضا و صرفه اقتصادی میگردد.

پلی استایرن یک فوم بسیار محکم اکسترودر شده میباشد که علاوه بر مقاومت بسیار بالای حرارتی ، رطوبتی و صوتی به واسطه دارا بودن سلولهای کاملا بسته با جداره مشترک از استحکام مناسبی نیز برخوردار است.

لزوم عایق سازی دیوارهای خارجی ساختمان

پرت حرارتی از دیوارهای عایق نشده خارجی در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کل پرت یک ساختمان را شامل میشود.
با عایق نمودن دیوارهای خارجی یا نمای ساختمان بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی حاصل میگردد.

مزایای فوم پلی استایرن 

 

    سهولت در حمل و نقل

 

   مقاومت کامل در برابر دما     
در تابستان مانع نفوذ و در زمستان مانع خروج گرما میشود

  مقاوم در مقابل جذب آب و حتی عبور بخار آب
دارا بودن کمترین حد جذب آب و بعد از جذب آب فقط ۳% از مقاومت خود را در برابر جریان دما از دست میدهد

  فوم عایق محتوی مواد اطفای حریق و بسیار کند سوز است که از سرایت ، توسعه و شعله ور شدن آتش جلوگیری میکند

  چگالی یکنواخت در تمام نقاط و ابعاد بسیار دقیق و گونیا


 با توجه به فشردگی و استحکام فوق العاده پلی استایرن  این محصول میتواند به راحتی نقش دیوار را در هر سازه ای
عهده دار شود

 غیر قابل نفوذ در مقابل باکتری ها و عدم اجازه به رشد موجودات ذره بینی
پلی استایرن  هیچگونه بویی از خود ساتع نمی کند و ساختار شیمیایی آن به گونه ای است که هیچگونه جذابیت و ارزش غذایی برای موجودات زنده ندارد و همچنین خصوصیات لازم برای جویدن جوندگان یا آشیانه سازی پرندگان و تخم گذاری حشرات را دارا نمی باشد. از اینرو یک مانع فیزیکی بسیار مناسب برای جلوگیری از خسارت به سیلوها و انبارهای مواد غذایی می باشد.

فوم پلی استایرن اکسترود یافته ، بخاطر داشتن ساختاری با سلول های بسته ، دارای خواص منحصر به فردی می باشد که در طول زمان ثابت بوده و کاربرد آنها را در موارد خاص امکانپذیر می نماید. این خواص مهم عبارتند از : هدایت حرارتی بسیار پایین ، جذب رطوبت بسیار کم ، سبکی ، استحکام فشاری بالا و …

این فوم ها دارای دانسیته ۳۵ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و در ضخامت ۲۰ ، ۳۰ و ۵۰ میلیمتر و عرض ۶۰۰ میلیمتر به بازار عرضه می گردد. بنا به سفارش مشتری ، پانل های تولیدی در طول های مختلف و رنگ خاکستری ارائه می گردد. همچنین ایجاد سطحی زبر برای جذب بهتر مصالح ساختمانی توسط تجهیزات پیشرفته قابل ارائه می باشد. ایجاد شیارهایی با اندازه و ابعاد مختلف بر روی سطح فوم ، از دیگر مشخصات منحصر به فرد فوم های ارائه شده توسط گروه فنی و مهندسی میلینیوم می باشد.

خواص فوم پلی استایرن  :

فوم پلی استایرن اکسترود یافته به دلیل وجود سلول هایی با ساختار بسته ، دارای ویژگی های منحصر به فرد زیر می باشد :

– مقاومت حرارتی بالا

– عایق رطوبت و نم

– مقاومت فشاری بالا

– مقاوم در برابر آتش

– سبک بودن فوم پلی استایرن  و در نتیجه سهولت در حمل و نقل و نصب سریع این فوم

– مقاومت تخریبی و دوام بالا

– مقاومت شیمیایی بالا در برابر مصالح ساختمانی مانند آهک ، گچ ، سیمان و …

– سمی نبودن در مقایسه با پشم سنگ و الیاف شیشه

– استحکام ابعادی بالا

– عایق صوتی

– قیمت بسیار مناسب

کاربردهای فوم پلی استایرن  :

فوم پلی استایرن اکسترود یافته را می توان در مصارف مختلف ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار داد که به برخی از مهمترین آنها در زیر اشاره شده است ؛

الف) مصارف ساختمانی :

      

– به عنوان تزیینات سقف و دکوراسیون داخلی ( گچبری پیش ساخته شده از فوم پلی استایرن )

“که زمینه فعالیت تخصصی شرکت نوین ابزار ساختمانی آستاره سبز می باشد”

– عایق جداره بیرونی ساختمان

– عایق بر روی پشت بام ساختمان

– عایق در زیر سقف ساختمان و در زیر پوشش سوله ها

– عایق جداره داخلی ساختمان و دیواره های جدا کننده داخلی

– عایق کف ساختمان

ب) مصارف صنعتی :

  

– علاوه بر صنعت ساختمان ، فوم پلی استایرن  برای کاربردهای دیگر مانند عایق حرارتی در سردخانه ها و جداره های یخچال های صنعتی و نیز مخازن و یا استخرها قابل استفاده می باشد. همچنین به علت استحکام فشاری بالای این فوم ، میزان جذب بسیار پایین رطوبت و مقاومت در برابر پوسیدگی ، از آن در جاده ها و باند فرودگاه ها و نیز زیرسازی ریل قطارها – جهت جلوگیری از یخ زدگی و ایجاد پدیده شبنم – استفاده می گردد.

ویژگی آیداباتیک

تخته پلی استایرن  مملو از فلورید کربن است و حداقل رسانایی گرمایی را دارد .این فلورید کربن درون ساختار بسته کوچکی قرار میگیرد بنابراین حداقل رسانایی گرمایی در مواد آیدا باتیک به چشم میخورد .

مشخصه خود خاموشی

تخته پلی استایرن  بدون داشتن حالت اشتعال زایی دارای خاصیت خود خاموشی است. با توجه به اینکه ، آنها مواد غیر قابل اشتعال نیستند .بنابراین به هنگام نگهداری در دمای بالا می بایست مراقب بود.

سختی مختلف دندانه

تخته پلی استایرن  ساختار بسته ای دارد ، و ضخامت دندانه آن نیز بیش می باشد.به همین دلیل ، مشتری می تواند، در ساختمان سازی ، بنابردلخواه خود ، ماده و مصالح مناسبی را انتخاب می کند.

از آنجا که محدودیت های انتخاب بیشتر از سایر محصولات است بنابراین در مکان های خاصی نظیر بالای سقف ، کف پارکینگ ، هواپیما ، بزرگراه ها و ابنارهای سرد به کار می رود.

عملکرد و فرآیند

تخته شکسته نمی شود و با چاقو بریده می شود علاوه بر این به میخ های خاصی وصل می شود بدین طریق هزینه کمتر می شود همچنین نسبت به تخته عایق عملیات بهتر صورت می گیرد.

ویژگی های ضد فرسایش

صفحه پلی استایرن  از جنس پلی اتیلین است که حاوی ملکول های زیادی است آنها غیر قابل فرسایش و زوال هستند .و حشرات نمی توانند داخل آنها نفوذ کنند بنابراین کاملاً بهداشتی هستند.

مشخصه ضد رطوبت و ضد آب

تخته پلی استایرن  داری یک ساختار سلولی محدود و بسته است به گونه ای که رطوبت و آب نمی تواند به داخل ماده نفود کند (رسانایی یا هدایت گرمایی آب حدود ۰٫۵۱۴kcl/mh است و اگر تخته عایق بوسیله آب جذب شود از  آن استفاده نمی کنند.)